Interview - Agamemnon Panayotidis uit Hengelo - Orthocenter

Interview – Agamemnon Panayotidis uit Hengelo

“Samen met de tandarts komen tot de beste oplossing voor de patiënt”

Agamemnon Panayotidis studeerde tandheelkunde aan de Heinrich-Heine Universiteit in Düsseldorf, Duitsland, en specialiseerde zich daarna aan dezelfde universiteit in orthodontie. Sinds 2013 is hij praktijkmanager van Orthocenter Hengelo. Zijn naam onthult zijn Griekse afkomst, maar bijna niemand gebruikt die ooit. “Iedereen noemt mij gewoon Agi.”

Zijn passie voor orthodontie ontstond al in zijn jeugd. “Als kind had ik scheve tanden, maar ik wilde niets laten trekken. Ergens wist ik dat er een andere manier was om dit probleem op te lossen.” Zo kwam hij op het pad van orthodontie. “Wat ik zo bijzonder vind aan orthodontie; er wordt niet iets gerepareerd, maar juist iets nieuws gecreëerd. Orthodontie betekent veel meer dan alleen het rechtzetten van tanden, een stralende lach heeft ook impact op je zelfvertrouwen.”

Aparte voorzorgsmaatregel

“Het was een uitzonderlijk jaar voor iedereen”, blikt Agi terug op coronajaar 2020. “De grootste uitdaging voor ons was om alles te doen wat we maar konden bedenken om zo veilig mogelijk te kunnen blijven werken en patiënten en het team te beschermen tegen dit nieuwe virus. In de mondzorg staat hygiëne sowieso hoog in het vaandel. Mondkapjes, handschoenen en dergelijke zijn voor ons al jaren dagelijks gebruik. Dat hebben we verder aangescherpt; aan patiënten vragen we nu om bij binnenkomst hun handen te desinfecteren en ze krijgen ook een mondspoeling.” Een opvallende voorzorgsmaatregel is dat Orthocenter Hengelo een aparte kamer heeft ingericht specifiek voor behandelingen waarbij veel aerosolen kunnen ontstaan. “Dat gaat met name om het verwijderen van beugels”, legt Agi uit. “Na de behandeling wordt deze kamer grondig gereinigd en bovendien minstens een uur niet gebruikt.”

Flink wennen

De orthodontist en assistentes zijn gewend om met beschermingsmiddelen te werken, maar voor de patiënten was alles flink wennen. “Wat een grote impact had was dat ze alleen moesten komen. Ouders en andere begeleiders mochten niet meer mee naar binnen en vooral jongere patiënten vonden dat heel vervelend, wat ik goed begrijp. En voor ons was dat ook een behoorlijke verandering. Goed contact met begeleiders is belangrijk voor ons. Normaal konden we makkelijk uitleg geven tijdens de behandeling, nu moeten we dat telefonisch doen of een aparte afspraak met hen plannen.” Zodra het kan is dat familiaire contact, zoals Agi het noemt, het eerste wat hij in ere wil herstellen. Maar hij kan zich indenken dat sommige andere hygiënemaatregelen blijvend zijn. “Het virus is nog wel even onder ons. En de patiënten zijn ondertussen wel gewend aan afstand houden, goede handhygiëne en mondspoelen; dat houden we wel in stand, denk ik.”

Menig tandarts

Agi hecht ook waarde aan een goed contact met de tandartsen die hun patiënten naar Orthocenter verwijzen. Agi: “Als orthodontist zie ik de patiënt tijdens een behandeling misschien twee of drie jaar, maar de tandarts ziet die patiënt zijn hele verdere leven. Daarom is het belangrijk dat de tandarts betrokken wordt bij het behandelplan. Soms zijn er verschillende mogelijkheden en dan is het fijn om te weten wat de voorkeur van de tandarts heeft. Vooral in complexere gevallen wil ik de mening van de tandarts horen; bijvoorbeeld als er later een prothetische of implantologische voorziening nodig zal zijn. In samenspraak kunnen we dan tot de beste oplossing komen voor de patiënt.”

Meestal worden het behandelplan en de foto’s gedeeld via beveiligde mail waarna Agi de casus telefonisch met de tandarts bespreekt. Maar soms gaat hij naar de verwijzer toe. “Het gebeurt hooguit een paar keer per jaar, maar als het een heel complex geval is, ga ik bij de tandarts langs om het te bespreken.”